Макар да няма Ромул и Рем, Палермо може да претендира за същата дълга история като Рим: нито Рим, нито Палермо са били построени за един ден. Мястото, където се издига Норманският палат, е било укрепено с тежки каменни стени от финикийците, които го основават като търговска колония по някое време преди 700 г. пр. Хр., което съвпада с гръцката колонизация на Източна Сицилия. Наследниците на финикийците – картагенците, се връщат три века по-късно, за да развият и да укрепят своя град Зис и да го превърнат в това, което последователно е известно като Панормос, Панормус, Балхарм и най-накрая Палермо.
За гърците пристанищният град е дразнещо напомняне за мощта на картагенците в Западна Сицилия и трамплин за пуническите атаки срещу гръцките градове на изток. Разбира се, Зис не е единственото място, което ги дразни: има ги и Мотя и Кфа (или Солус или Солунтум), а Кфа попада под гръцка власт през 396 г. пр. Хр.
След падането на гръцка Сицилия в ръцете на Рим, управниците на оформящата се империя просто не могат да толерират конкурентна власт в централната и западната част на Средиземно море и така започват Пуническите войни, а пуническо Палермо е едно от техните основни бойни полета. Римляните в известен смисъл наследяват сложната властова борба на гърците срещу картагенците.
Картаген пада, последван от Рим. Вандалите и готите откриват Панормус, но не остават дълго в него. За византийците Палермо, а следователно и високата точка на града, застроена около това, което днес е Норманският палат, никога не е изисквало толкова внимание като Сиракуза на йонийския бряг. Междувременно морето се оттегля, а населението намалява, за да бъде възстановено едва от арабите през IX век. За емира си те строят голяма цитадела – ал Каср, над стените на картагенската крепост, която гледа към река Кемония наблизо, и разширяват своя метрополис във всички посоки, издигайки административни сгради в района, възвърнат от морето – ал Халеса (днешната Калса). До обединението на Италия през 1861 г. улицата, която днес се нарича „Корсо Виторио Емануеле“ (на името на новия монарх) всъщност се е казвала „Виа Касаро“. Подобно на Калса, районът е известен с итализирания вариант на своето арабско име.
Емирите от тунизийската Аглабидска династия в Сицилия управляват, оторизирани от Фатимидите – техните сюзерени до 948 г. При наследниците на Аглабидите – местните Халбиди, обединеното емирство Сицилия се разделя няколко пъти, макар че Балхарм (Палермо) остава номиналната столица на острова и най-важният град.
Сътрудничеството на конкуриращите се емири с нахлуващите нормани улеснява трудното завладяване на острова. До пристигането през 1071 г. на Робърт Гискард и на по-малкия му брат Роджър е подготвена сцената Палермо да заеме полагащото му се място като европейска столица. Ал Каср става крепостта на управниците на Палермо и на Сицилия. Той е преструктуриран около четири големи кули.
Романският план на Палатинския параклис е правоъгълен с рудиментарен трансепт. Изпълнен с традиционната източноправославна иконография и с рисуван арабски таван (направен от местен бор, който вече е много рядък вид), с многобройни фигури на зверове и хора, Палатинският параклис е като че ли миниатюрно копие на катедралата на Монреале, макар че е построен десетилетия по-рано от нея.
Особено внимание изискват пет икони на св. Петър, св. Яков и тронът. Големите централни мозаечни икони в апсидата и в купола представят Христос Пантократор (владетел на всички) – едно от няколкото подобни средновековни византийски изображения в Западна Сицилия (другите са в катедралата на Монреале и в тази на Чефалу).
Таванът е възстановен наскоро и на него има няколко интересни образи и дори арабски надписи. Изпъкват лъвовете и орлите. Едно от по-забележителните изображения показва игра на шах – индикация нза интелектуалните занимания на средновековните жители на Палермо. Изобразени са и танци. Ислямската практика по принцип обезсърчава художественото представяне на изображения на хора, но тези рисунки, част от това, което се смята за най-голямото единично произведение на изкуството на Фатимидите от онзи период, като че ли отразяват по-свободните норми на едно толерантно общество.
Макар че строежът на параклиса вероятно е завършен през 1140 г., художествената фаза със сигурност е изисквала още няколко години. Таванът е дело на местни и тунизийски художници. Мозайките – много от тях представят библейски сцени – са създадени от източноправославни монаси от Сицилия, от континентална Италия и от Гърция (чак от Константинопол) – същите художници, които работят в Марторана – църквата „Санта Мария дел Амиралио“, или „Дева Мария Адмиралска“. Изработката на каменните инкрустации на пода и по долната част на стените също е много труден занаят, изискващ големи умения и усилия.
Сцените от Стария завет на стените на нефа (няма сцени от Новия завет, макар че апостоли и ангели са представени на другите стени) имат предимството да допадат както на християни, така и на евреи и на мюсюлмани. На стената зад платформата за трона е гербът на Арагон, добавен известно време след „Сицилианската вечерня“ през 1282 г., когато Педро III Арагонски започва да управлява Сицилия. Мозайките извън параклиса са съвременни допълнения.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Search This Blog
Blog Archive
-
▼
2019
(132)
-
▼
October
(43)
- Таормина (Taormina)
- Градската градина на Таормина (Taormina city garden)
- Сиракуза (Syracuse)
- Катедралата на Сиракуза (Syracuse Cathedral)
- Археологическият парк на Сиракуза (The Archaeologi...
- Кастелмола (Castelmola)
- Рагуза оттук-оттам (Fragments from Ragusa)
- Chiesa di Santa Maria dell'Itria, Ragusa
- Катедралата на Рагуза (Ragusa Cathedral)
- Модика (Modica)
- Палермо оттук-оттам (Fragments of Palermo)
- Катедралата на Палермо (Palermo Cathedral)
- Замъкът „Ла Дзиза“ (Castello della Zisa)
- Църквата Сан Каталдо в Палермо (The Church of Sain...
- Ла Марторана (Church of Santa Maria dell’Ammiraglio)
- Църквата на св. Катерина Александрийска в Палермо ...
- Бенедиктинското абатство в Монреале (The Benedicti...
- Катедралата на Монреале (Monreale Cathedral)
- Монреале (Monreale)
- Ното (Noto)
- Шикли оттук-оттам (Fragments of Scicli)
- Замъкът „Донафугата“ (Castello di Donnafugata)
- Агридженто оттук-оттам (Bits and pieces from Agrig...
- Долината на храмовете (The valley of the temples)
- Чефалу оттук-оттам (Fragments of Cefalù)
- Катедралата на Чефалу (Cefalù cathedral)
- Норманският дворец в Палермо
- Вила Романа дел Казале
- Бейрут оттук-оттам (Bits and pieces of Beirut)
- Тир, Ливан (Tyre, Lebanon)
- Анжар (Anjar)
- Баалбек, Ливан (Baalbek, Lebanon)
- Замъкът на Сен-Жил, Триполи (Citadel of Raymond de...
- Триполи, Ливан (Tripoli, Lebanon)
- Библос – най-старият град в света (Byblos - the ol...
- Морският замък на Сидон (Sidon's Sea Castle)
- Шато Ксара (Château Ksara)
- Маронитската катедрала „Св. Георги“ в Бейрут (Sain...
- Гръцката източноправославна катедрала „Св. Георги“...
- Ливанската Дева Мария, Хариса (Our Lady of Lebanon...
- Магдуш (Maghdouche)
- Конюшните и музеят на мозайките в Бейтедин, Ливан ...
- Бейтедин (Beiteddine)
-
▼
October
(43)
No comments:
Post a Comment