Първоначалната базилика на св. Петър, която днес е забравена, е построена по волята на император Константин около 320 г. в района, където св. Петър е измъчван заедно с други християни, близо до цирка на Нерон, който се издига наблизо. В продължение на около хиляда години базиликата расте и се обогатява, но е и театър на плячкосване от варварските орди.
Първият ремонт и разширение са наредени в средата на XV век от папа Николай V, който поверява задачата на Леон Батиста Алберти и неговия помощник Бернардо Роселино. По-късно папа Юлий II натоварва Браманте през 1506 г. да разруши старата базилика на св. Петър и да проектира нова с план на гръцки кръст. По времето на смъртта на папата и на архитекта обаче са издигнати само централните колони.
Рафаел (с приноса на експерти като Фра Джокондо и Джулиано Да Сангало) поема надзора на работата и предлага план с формата на латински кръст. Той е наследен първо от Балдасар Перуци и след това от Микеланджело, който настоява да се върнат към гръцкия кръст. След смъртта на всички претенденти папа Павел V налага латинския кръст и строежът е дело на Мадерно, който издига и фасадата във вида, в който я познаваме днес.
Базиликата на св. Петър е осветена през 1626 г.
Планът на купола е на Микеланджело, който успява да завърши само частта от основата на купола, известна като Тамбуро. Джакомо Дала Порта е този, който го завършва по чертежите на Микеланджело през 1588–1589 г. Разположението на повечето от вътрешните украси на базиликата е поверено на Бернини от неговия неуморен папа Урбан VIII Барберини.
Планът на купола е на Микеланджело, който успява да завърши само частта от основата на купола, известна като Тамбуро. Джакомо Дала Порта е този, който го завършва по чертежите на Микеланджело през 1588–1589 г. Разположението на повечето от вътрешните украси на базиликата е поверено на Бернини от неговия неуморен папа Урбан VIII Барберини.
Бернини работи в базиликата на св. Петър в продължение на 20 години. На него дължим и подредбата на площада на св. Петър пред базиликата (1656–1667). Вътре в 45-те олтара и 11-те параклиса се пазят многобройни и безценни художествени произведения. Има около 10 хиляди кв. м. мозайки, Пиетата на Микеланджело, папският балдахин и паметник на Урбан VIII (и двете дело на Бернини), паметникът на Кристина Шведска от Карло Фонтана, паметникът на графиня Матилда Тосканска от Каноса (по рисунки на Бернини) и много други, които трудно могат да се изброят.
No comments:
Post a Comment